Irnsum pakt verrassend de punten in Sexbierum

AVC 1

16 maart 2024 14:30

A. Al Bouzidi

Sportpark De Lytse Trije
Spoardyk 4
8855HW
SEXBIERUM
tel. 0517-591581

Na vorige week in de laatste minuut de zege uit handen gegeven te hebben tegen Marrum, stond vandaag de uitwedstrijd tegen AVC uit Sexbierum op het programma. Irnsum verwachtte een moeilijk middag. De thuisploeg is de koploper van de competitie, de eerste wedstrijd werd met 6-1 verloren en Irnsum telt op dit moment een ware blessuregolf met zes afwezigen.
De eerste grote kans van de wedstrijd was voor Sander van der Velde, die rond de 10e minuut van de wedstrijd een teruggetrokken bal net over schoot. Een paar minuten later werd AVC voor het eerst gevaarlijk doormiddel van een kopbal uit een hoekschop. Het tweede gevaarlijke moment van AVC was wel raak. De rechterkant van de Irnsumse verdediging werd uitgespeeld, waarna de voorzet binnengeschoten werd, 1-0.
Rond het half uur waren er weer een paar schietkansen voor Sander van der Velde, maar de aanvaller van Irnsum vond meermaals het vangnet. Een grote kans voor de uitploeg volgde nog wel. Na een knappe individuele actie van Jarno Wijtsma was het plotseling 4 tegen 2 richting het doel van AVC. Helaas dreef de pass op Julius Huistra de spits iets te veel naar de zijkant, waarna Huistra tegen de doelman op schoot.
Na rust was het spelbeeld nog steeds hetzelfde. Irnsum zakte in maar werd wel het vaakst gevaarlijk. Het kwam dan ook verdiend op gelijke hoogte. Sander van der Velde wist met een steekbal Julius Huistra alleen voor de doelman te zetten. Huistra zijn eerste poging werd gekeerd door de doelbewaker, maar de tweede inzet van Huistra was wel succesvol, 1-1. Kort hierna werd Huistra nog een keer gevaarlijk. Een lange uittrap van doelman Stefan van der Ley werd dicht bij het vijandelijke doel opgepikt door de spits, waarna hij uit de draai net over het doel schoot.
Na ongeveer een uur kwam AVC er beter in en creëerde het ook een aantal kansen. Een aanval over links werd gekeerd door Stefan van der Ley, een volgende kans over links werd overgeschoten en een aantal scrimmage situaties belandden bij Stefan van der Ley in de handen.
AVC bleef in de slotfase drukken, maar rond de 90e minuut creëerde Irnsum stiekem nog kansen voor de winst. Het eerste speldenprikje werd uitgedeeld door Sander van der Velde, maar die zag zijn schot mooi gekeerd worden door de thuisspelende doelman. Een minuut later was het wel raak voor de uitploeg. Jarno Wijtsma combineerde aan de linkerkant van het veld samen met Mark Bloem, waarna Wijtsma de bal voorzette op Julius Huistra. Huistra rondde vervolgens succesvol af, 1-2.
Zo pakt Irnsum hier de welkome drie punten en doet het in de competitie nog ongeveer aan alle kanten mee. De ploeg van Dirk Jelke de Boer heeft vandaag laten zien dat het georganiseerd het veld in kan gaan en dat het meer dan elf basisspelers heeft. Volgende week staat de thuiswedstrijd tegen Scharnegoutum op het programma.
Tot zaterdag!