Irnsum strijdt als collectief maar staat met lege handen

Scharnegoutum'70 1

4 november 2023 14:30

A. Adema

Sportpark De Kromme Tille
Fleardyk 70
8629RG
SCHARNEGOUTUM
tel. 0515-424670

Na de thuiswedstrijd vorige week met 1-6 te hebben verloren van AVC stond er vandaag weer een uitwedstrijd tegen Scharnegoutum op het programma. Scharnegoutum eindigde vorig jaar op een tiende plek in de derde klasse en wist zich vervolgens via de nacompetitie niet te handhaven. Scharnegoutum is het seizoen stroef begonnen, het verloor de eerste twee wedstrijden en het pakte vervolgens vijf punten in de laatste drie wedstrijden.

In het begin van de wedstrijd was het voornamelijk Scharnegoutum dat de bal had, het vrije mannetje werd gemakkelijk gevonden. De eerste kans voor Scharnegoutum kwam echter voort uit balverlies van Irnsum, met een slimme steekbal werd de rechtsbuiten van Scharnegoutum bereikt, hij stuitte echter op doelman Stefan van der Leij die zijn doel goed klein hield. Voor Irnsum was het duidelijk dat de kansen niet vanuit verzorgd veldspel gingen komen, dus werd er met direct spel geprobeerd om tot kansen te komen.

Rond de twintigste minuut kreeg Irnsum een vrije trap aan de zijkant van het veld halverwege de helft van Scharnegoutum. Het plan wat vaak word geprobeerd werd nu wederom perfect uitgevoerd. Het was Sander van der Velde die de bal strak richting de tweede paal streepte en vervolgens was het Fokke Bergsma die er alleen nog maar zijn hoofd tegenaan hoefde te zetten, 0-1. Dit betekende een flinke opsteker voor Irnsum. Vervolgens kwam Julius Huistra al snel na de 0-1 door vanaf de linkerkant en liep hij op de keeper van Scharnegoutum af, de bal werd echter voorlangs geschoten.

Helaas was het vervolgens al snel 1-1, Irnsum verspeelde de bal rond de middenlijn en daarbij had het voornamelijk veel spelers voor de bal, de middenvelder van Scharnegoutum stuurde de rechtsbuiten in de diepte en hij gaf de bal strak voor op de spits van Scharnegoutum, deze rondde de kans vervolgens goed af. Wederom was dit een signaal dat er op het moeilijk bespeelbare veld directer moest worden gespeeld. Zo’n vijf minuten later was het echter Scharnegoutum dat op voorsprong kwam, een middenvelder van Scharnegoutum kwam vrij voor het zestienmetergebied van Irnsum, met een slim afstandsschot werd de bal over Stefan van der Leij heen geschoten, 2-1.

In tegenstelling tot vorige wedstrijden bleef Irnsum strijdbaar en bleef het als collectief opereren en wist het dat de kansen gingen komen. Weer was het Julius Huistra die recht voor het doel doorkwam op de keeper van Scharnegoutum, waar de spits normaal gesproken wel raad weet met zulke kansen werd deze bal tegen de keeper aangeschoten, zo bleef het 2-1. Vlak voor rust was het Irnsum dat via een penalty de gelijkmaker ging maken, via een corner werd de bal verwerkt door Scharnegoutum, echter bleef de bal hangen in het zestienmetergebied. Marco van der Ley ging het duel aan met de verdediger van Scharnegoutum maar werd daarbij naar de grond gewerkt door de verdediger van Scharnegoutum, vervolgens was het Sander van der Velde die de 2-2 ruststand op het scorebord bracht.

Het spelbeeld bestond hierna voornamelijk uit een Scharnegoutum dat de verdediging van Irnsum vast bleef zetten, hiermee dwong het Irnsum tot het spelen van de lange bal. Tot de 65e minuut ging dit goed en bleef Irnsum in de wedstrijd, echter kreeg Scharnegoutum een vrije trap op zo’n 25 à 30 meter van het doel. De rechtsbuiten van Scharnegoutum wist deze bal vervolgens met een fraaie trap in de kruising te schieten, 4-2.

Irnsum bleef doorgaan en wist in de laatste twintig minuten veel kansen te creëren. Zo was het Julius Huistra die vanaf de rechterkant doorkwam en de bal voorgaf op de doorlopende Sander van der Velde, deze nam de bal aan en wist de bal langs de keeper van Scharnegoutum te werken, 4-3. In het laatste kwartier waren er vervolgens nog meerdere kansen op de 4-4. Joshua de Vries kopte de bal net over, Sander van der Velde schoot de bal net langs de verkeerde kant van de paal en een van richting veranderd schot van Julius Huistra belandde op de paal. De laatste vijf minuten werd Frank Vermeulen ingebracht voor Marco van der Ley en ging het achterin 1-op-1 spelen. Dit leverde nog twee kansen op voor Vermeulen, de eerste kans werd vanuit een moeilijke hoek voorlangs geschoten, de tweede kans kwam voort uit een harde voorzet van Julius Huistra vanaf de zijkant van het strafschopgebied, de bal kwam voor de voeten van Vermeulen, maar helaas ging de bal er niet in. Vervolgens maakte de scheidsrechter al vrij snel daarna een einde aan de wedstrijd en was het Irnsum dat met lege handen stond maar wel een heel ander gevoel overhoud aan deze wedstrijd ten opzichte van de wedstrijd van vorige week.

Volgende week staat er wederom een uitwedstrijd op het programma, ditmaal tegen Trynwalden.
Tot zaterdag!